Het interieur van de Nicolaaskerk: de liturgische kleden

Liturgische kleden gemaakt door gemeenteleden

Na de herinrichting van de Nicolaaskerk in 2013 zijn we op zoek gegaan naar een aankleding van de liturgische ruimte. We wilden geen "confectie" maar maatwerk. De keuze viel op viltkunstenares Jolanda Luijk. Samen met gemeenteleden heeft zijn de "antependia" ontworpen in de kleuren van het liturgisch jaar.

Voor het maken van de kleden werden twee dagen uitgetrokken. Eerst werd verkend wat de liturgische kleuren bij de deelnemers opriepen (zie bij de kleden). Vervolgens werd gekeken naar het ontwerp. Daarin valt de hand van Jolande te bespeuren. Gekozen is voor abstracte motieven waarin van alles te zien valt: de stroom van het leven, de spiraal die om de k ern draait, de vlammen enz…
 

Stoffen met een betekenis

Heel bijzonder is ook dat er in de kleden ook stukjes stof zijn verwerkt van de dames zelf. Stukjes stof met bijzondere herinneringen, zoals een stukje trouwjurk. Daarmee worden de kleden echt iets van onze gemeente, onze geschiedenis zit er als het ware in verweven. 
 

Een mooi verhaal: eerherstel

In het kerkblad schreven de maaksters ook over hun ervaringen en de betekenis die het voor hen had om een stukje stof in de kleden te verwerken. Een mooi verhaal over de stukjes stof die in de kleden verwerkt zijn. Zo schrijft één van de deelneemsters: "Een mooi idee vond ik het, een stukje stof meenemen om te verwerken in één van de liturgische kleden. Omdat ik nogal "bewaarderig" ben, had ik meerdere lapjes die bruikbaar waren, maar ik koos, behalve voor een zijden pochet dat mijn echtgenoot droeg op onze bruiloft, een werkstuk dat mijn moeder, zo'n 80 jaar geleden maakte tijdens haar opleiding tot onderwijzeres aan de kweekschool te Breda, bij het vak "nuttige handwerken". Bij dit vak werden hoge eisen gesteld aan de meisjes, die de tijdrovende opdrachten moesten uitvoeren naast het andere huiswerk dat voor alle leerlingen gold. Het waren opdrachten die veelal te maken hadden met het zelf maken van kleding; het aanzetten van manchetten in mouwen van overhemden, inzetten van de mouwen zelf of het breien van hielen van sokken. Ik heb een veertigtal werkstukken in een map verzameld. Aan de meeste daarvan zit ook nog een kaartje met een beoordeling. Daarvan word ik erg gedeprimeerd; beoordeeld naar de normen van deze tijd zouden alle vijven en zessen minstens negens moeten zijn. Ik begrijp nu waarom mijn moeder, als oma, niet zo veel gebreid of genaaid heeft voor haar kleinkinderen als ik had gehoopt. Voor het vilten leek mij de "afwerking van een hals van een kinderblouse met een gehaakt randje" (cijfer een vijf!) het meest geschikt. Door dit te verwerken in één van de kleden heb ik het gevoel mijn moeders inzet bij haar schoolwerk vroeger alsnog op waarde te hebben gehonoreerd.

 

Rood: voor het feest van Pinksteren

ROOD: vuur, warmte, feestelijk, passie, liefde, leven, energie, pijn, aarde, kracht, geborgenheid

 



























 

Groen: voor de "feestloze tijden" van het jaar

GROEN: rust , cirkel van het leven, aarde,  levensstromen, energiebanen, nieuw begin, oerkracht, natuur, ritme, ordening, schepping

 


























 

Paars: voor de adventstijd en de veertigdagentijd

PAARS: levenslijn, spiraal, verbinding,  stromen, kracht, geboorte, dood, harmonie, spiritualiteit, golven, geborgenheid, verbinding, levensweg

 


























 

Wit voor het feest Pasen

   Wit: rust, ritme, stralend talent, open einde, gedachten, laten meevoeren, licht, kern, toekomst, verwachting




























 

Wit voor de tijd van Kerst


terug